rebeccaenmarioninindonesie.reismee.nl

van Labuhan Bajo naar Amsterdam

Hi allemaal,

Een laatste verhaal om het af te maken.......

Vanaf Labuhan Bajo hebben we, op aanraden van een andere tourist, een bootje gepakt naar Kanawa-eiland. Het tochtje duurde zo'n 5 kwartier. De aankomst was overweldigend!!! Het eilandje bestaat uit een berg die uitloopt in grasjes, wit zand 茅n.....een transparante zee waarin je al meteen schooltjes prachtige visjes ziet zwemmen. Op het, vrij korte, begaanbare stuk strand zie je dan her en der wat bamboe; dit blijken wat bungalowtjes, hutjes en een restaurant-annex-kantoortje te zijn. Geen waterleiding, geen electriciteit en bovenal geen herrie , geen verkeer geen luxe; niets meer dan wat ik hierboven beschreven heb. Ofwel: RUST

We hadden 1 nacht in een bugalowtje en 1 nacht in n hutje (kon niet anders; er zijn 100 slaapplekken op het eilandje en vol is vol) en beide waren geweldig. Hoewel als ik eerlijk ben vond ik het hutje het beste: een vlonder op bamboepoten met een matras erop en een muskietenbed erboven. Aan de zijkanten hingen bamboerolgordijntjes die je open/dicht kon doen als je wilde. En dat hutje stond zo'n 5 of 6 meter vanaf de zee, dus.........uitzicht....

Wat doet men daar? Vooral rustig aan, lummelen, zwemmen of....snorkelen! Voor het eerst in mijn leven heb ik dat gedaan en er ging daadwerkelijk een wereld voor me open!! Na circa 2 meter de zee in begon het koraal; z贸 prachtig z贸 veel, z贸 afwisselend, z贸 kleurrijk en met z贸veel levende wezens daarin zwemmend; ik wist niet wat me overkwam! Prachtige vissen van piepklein tot soms behoorlijk groot en een kleuren die je moet hebben gezien om het te geloven! Ook wist ik niet dat er zo'n verschillende zeesterren bestonden. Er zouden ook schildpadden zwemmen maar wij hebben ze helaas niet gezien (anderen wel).

Het was een paradijsje daar, maar na 2 dagen moesten we weer terug naar Labuhan Bajo, want vandaaruit vertrokken we s'avonds met de boot richting Lombok (o.a.via Komodo-eiland) en ja, eenzelfde soort boot was een paar dagen ervoor omgekiepert........

In die boot zaten we met 18 vooral jonge mensen en 7 bemanningsleden en die overgang was enorm: de meesten hadden zichzelf een feestje beloofd en dat werd het ook: ruimte werd omgebouwd tot disco-ruimte en de Bintang-biertjes vlogen de koelboxen uit. Wij zijn maar vroeg naar ons hutje gegaan....! De 2 e nacht was gelukkig rustig (behalve de zee; flinke storm!). Op het Rinci-eiland de varanen bekeken, een ander eiland een waterval afgewisseld met mooie wandelingetjes en/of snorkelen. Maar ook overdag vaak varen.

Eenmaal op Lombok met bus naar Mataram (hoofdstad) waar Daan, een nederlandse vriend van Marion, woont tesamen met een indonesische vrouw en een zoontje van net 2 jaar oud. Daar 2 nachten gelogeerd en toen zijn we naar Gili Mono gegaan; een van de 3 kleine eilandjes vlak voor Lombok. Heel anders dan Kanawa (helemaal omheen te lopen, allerlei restaurantjes op een rij, afgewisseld met hotelletjes) maar ook geen verkeer behalve van die rijtuigjes die door die zielige kleine paardjes getrokken worden; heel droef. Maar uiteindelijk is ook dat eiland relaxed; heerlijk over strand lopen, prachtige schelpen en stukjes koraal vinden 茅n.....op de laatse ochtend een schildpad gezien!!! maar ook wat zitten, biertjes drinken, lezen e.d. Goed om je voor te bereiden op de terug reis, want: vanuit Gili Mono zijn we met de fastboat naar Bali gevaren.

Op Bali stond een bus op ons te wachten die ons naar ubud bracht; ook deze tocht was weer fraai. We kwamen in een door ons gereserveerd guesthouse: een van een 6-tal bugalowtjes in een tuin; geweldig! Een lieve familie die het beheert en goede voorzieningen. Die dag gewoon wat rondgelopen, s'avonds lekker gegeten. De volgende dag de grote markt bezocht en na de lunch een wandeling gemaakt door de rijstvelden; mooi, rustig en een lekkere beweging. Tot we een gebouwtje zagen zo tussen de rijstveldjes: het bleek een restaurantje. Na een biertje en een maaltje kwamen we erachter dat de eigenaresse ook kooklessen gaf; wij besloten om dat op onze laatste ochtend in Indonesi毛 te gaan doen; een leuke afsluiting nietwaar? En dat was het ook: schortje voor, het menu op papier met de bijbehorende recepten en toen aan de slag1 Het werden iets van 5 gangen, beginnend met een gezonde thee-achtige. De laatste 2 gangen hebben we meegenomen omdat we het niet allemaal op konden; goed verpakt ging het mee naar het vliegveld Denpasar (gelukkig nu in een andere hal dan waar we in het begin van de reis waren en een trauma hadden opgelopen..!). Eerst naar Singapore, paar uurtjes overstap waarin we onze zelf bereidde hapjes konden opeten! en toen door naar Frankfurt. En toen het laatste stukje van Frankfurt naar Amsterdam. En daar stonden 4 mensen ons op te wachten; wat een verassing! Mijn zus Carin met haar man Jan en dochter Simone 茅n Dick Bruinsma; enig! We hebben samen koffie gedronken en zijn toen weer ieders zijn/haar weg gegaan. Gelukkig was het goed weer in Amsterdam.